Leta i den här bloggen

tisdag 13 december 2016

Veckans Vego - enkel och rolig vegetarisk matlagning

Jag tänkte tipsa om en bra vegetarisk liten kokbok, som jag själv har haft stor glädje och nytta av sedan jag fick den i mors dags-present i maj, nämligen Sara Begners Veckans Vego.
Detta är en riktigt rolig och samtidigt enkel bok med fina, inspirerande foton. En middag ska bara ta 30 minuter att fixa till, även om det är en "grön" middag. Många vegetariska recept är annars ofta komplicerade och tar evigheter att förbereda, vilket i och för sig kan vara kul. Jag kan se det som ett sätt att vara mindful - om man har tid! Vilket man inte alltid har. Med den här boken känns det däremot enkelt och man hittar allt från grytor och gratänger till biffar, soppor, efterrätter och smoothies. Vill du hjälpa någon att komma igång med vegetarisk matlagning så är det här den idealiska julklappen.

Här ett recept på bra och hyfsat hälsosamma mellanmålsmuffins som jag själv har infört i mitt vardagsliv, utan att ändra i receptet faktiskt, vilket jag annars ofta gör:

Havre och kardemummamuffins (ca 12 st)
3 ägg, endast vitan
5 dl havrekli
2 tsk bakpulver
1/2 msk grovmortlad kardemumma  (jag tar bara vanlig)
3 dl mjölk
1/2 dl ljus sirap
1 msk neutral olja
blåbär

  • Vispa äggvitorna till ett hårt skum.
  • Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke. Blanda ner mjölk, sirap och olja.
  • Vänd varsamt ner äggvitan. Häll smeten i stadiga muffinsformar och toppa med blåbär. Grädda i 225 grader mitt i ugnen ca 10 minuter. (Ugnar är olika så man får så klart hålla lite koll.)
Mina barn tycker föstås att chokladmuffins är godare! Men det är inte riktigt samma sak tycker jag, med sockriga chokladmuffins, som man kanske äter någon gång då och då till fikat. Det här ska vara muffins som man kan ta var och varannan dag och då är det bra om de är goda utan att innehålla för mycket socker. Havrekli är dessutom ett mycket bättre alternativ än vitt vetemjöl. Och med tanke på detta så får de godkänt också av barnen.


En annan favorit (mins sons):
Tutti Frutti-smoothie
5 dl granatäppeldryck
225 g frysta jordgubbar
1 banan

Mixa till en slät dryck och häll upp i glas (räcker till ca 4 st).

Mitt tips här är att försöka hitta ren granatäppeljuice och undvika de drycker som är fulla med socker. Bananen sötar den här smoothien tillräckligt. 

Boken innehåller även smarta recept på röror, salsor och dressingar plus att här finns ett avsnitt med "Barnens kockskola". Fast det behövs egentligen inte, för de flesta recept är tillräckligt enkla för att även ett barn (ja, kanske inte de allra minsta, men när de kommit upp i skolåldern i alla fall) kan klara av att följa dem. Barn brukar gilla när det finns bilder på hur det ska se ut och det finns det här till samtliga rätter. Bara att sätta igång alltså!

Källa: Veckans Vego - Sara Begner