Leta i den här bloggen

fredag 29 april 2016

Gör egen glutenfri müsli

Få saker är enklare än att göra sin egen supergoda müsli! 

Framför allt som det är ont om glutenfri müsli i butikshyllorna och den som finns nästan alltid innehåller pumpafrön. Och det är absolut inget fel med pumpafrön/pumpakärnor. Det är tvärtom ett fantastiskt näringstätt frö, bland annat rikt på zink, magnesium och e-vitamin. Men det finns absolut ingenting som min mage revolterar mera mot än just dessa frön. Jag måste vara allergisk för jag får fruktansvärda kramper i magen när jag äter pumpafrön. Och innan jag kom underfund med detta genomgick jag en hel del attacker, eftersom jag är rätt så förtjust i nötter, frön och torkad frukt i största allmänhet och jag hade inhandlat en jättepåse, som jag använde som snacks. Senare har jag även kommit på att jag inte heller tål squashkärnor och måste därför vara försiktig med rätter som innehåller squash, även om det förstås inte går att jämföra med att sitta och äta hela nävar av pumpafrön direkt ur påsen... I alla fall har många nyttiga produkter just nu ett stort innehåll av pumpafrön. Förutom müsli handlar det ofta om t.ex. bröd, sallader och vegetariska biffar. Och jag tänker att kanske är det fler som har samma problem och svårt att smälta de här fröna. Eller bara vill göra en god och nyttig müsli ändå. Den här innehåller dessutom inget tillsatt socker, bara honung. Välj ekologiska produkter i den mån det går!

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader och sprid ut havregryn, boveteflingor och solrosfrön på ett bakplåtspapper. Ringla flytande honung över.



Rosta i ugnen ca 10-20 minuter. Vakta noga tiden i ugnen. Det beror på hur tjockt lagar du har lagt ut och även på din ugn. Grynen ska bli lätt rostade och honungen karamelliseras, men det ska inte brännas.


Låt det svalna och rör sedan runt med en sked. Tillsätt därefter vad du vill ha i din müsli. Jag brukar använda gojibär, russin, hackade aprikoser, mandel och nötter.
Supergott som sagt!!!