Leta i den här bloggen

måndag 14 december 2015

Glutenfria mjuka pepparkakor med fikon

Ja, då var julbaket i full gång. Ständigt på jakt efter glutenfria och lite nyttigare kakor testade jag ett recept från Må Bra som där kallas för pepparkasstavar. Och det kan man väl kanske kalla dem. Om man nu lyckas göra stavar av dem vill säga, vilket inte jag lyckades med. Men annars får de klart godkänt. 

1dl solrosfrö
1/2 dl linfrö
2 dl havregryn
1 1/2 dl torkade fikon, 75 g
2 1/2 dl mandelmjöl
3 tsk kanel
1 tsk nejlika
1 tsk ingefära
1 krm kardemumma
1/2 dl agavesirap
2 ägg

1. Sätt ugnen på 100 grader. Mixa fröna fint tillsammans med havregryn. Tillsätt fikonen och mixa lite till (jag skar fikonen i mindre bitar innan jag la dem i mixern). Blanda det mixade med övriga torra ingredienser i en skål (jag fortsatte köra allt i mixern istället). Tillsätt agavesirap och ägg och bearbeta till en smidig deg (jag körde vidare med allt i mixern).

Så här såg degen ut när den kom ut ur mixern. 

2. Dela degen i fyra lika stora bitar. Rulla längder och lägg på den bakplåtspappersklädda ugnsplåten. Platta till dem lite och grädda mitt i ugnen i 15 minuter. 

Kletigt, kletigt var det att jobba med denna deg... Tog därför till mera mandelmjöl och plattade ut dem med hjälp av en kavel.

Redo för ugnen.

Jag hade dem inne dubbla tiden och sista 5 minuterna drog jag upp temperaturen till 125 grader. Ville gärna ha dem lite knapriga, men det lyckades jag ändå inte med.

3. Skär i stavar och låt svalna. Förvara i kylskåp och servera gärna tillsammans med lingondip. 

Mina blev alltså mera småkakor. Barnen tycker att de ser trista ut (kan man ju kanske hålla med om), men de är rätt goda faktiskt. Smakar mera som hälsobars med pepparkakssmak än som kakor. Bra som mellanmål "on the go" eller till kaffet och jättegoda att smula ner i yoghurten!

Källa: Må Bra Nr 12 2015