Leta i den här bloggen

fredag 23 augusti 2013

5:2-dieten med raw food



5:2-dieten har blivit otroligt populär. Vi läser om den överallt och den hyllas och lovprisas. Så vad handlar det om? Jo, i korthet går den ut på att man två av veckans dagar håller nere sitt kaloriantal. Är man kvinna överskrider man inte 500 kalorier och för den som är man är det 600 som gäller. Så egentligen är det alltså en bantningsdiet. Men som en sådan är det en diet som de flesta står ut med, eftersom de får äta på veckans övriga dagar. Alltså blir alla gottgrisar överförtjusta. Framför allt som det dessutom verkar funka.

Jag har infört min egen variant. Jag lever på raw food två dagar i veckan. Raw food är alltså vegetarisk mat som inte upphettats till mer än 42 grader, så mestadels handlar det om råa frukter, grönsaker, bär, örter, alger och nötter i olika versioner. Vi kan även kalla det levande föda. Man kokar/steker/grillar inte bort viktiga näringsämnen. Raw food-dieten är också en stor trend just nu. Och som alltid är det kul när något hälsosamt blir trendigt, tycker jag. ”Huden strålar, du mår bra, har mer energi, känner dig lätt och harmonisk i kroppen, samtidigt som de flesta mag-tarmproblem brukar försvinna ganska snabbt.” (www.rawfood.se)

I min raw food-5:2-diet struntar jag helt i att räkna kalorier. Jag gör inte det här för att gå ner i vikt nämligen. Jag gör det för att vila matsmältningssystemet två dagar i veckan och för att få en ”renare” diet. Men med raw food ligger kaloriintaget ändå lågt jämfört med pizza-pasta-korv-dieter, självklart. Så är det sådan mat du brukar leva på, då kommer du definitivt att gå ner i vikt om du testar.

Så här kommer ett exempel på vad jag åt i måndags. Längre ner hittar du mina kommentarer.

Frukost

Chiadryck: vatten med 1 msk chiafrön

Fruktsallad (se bilden):
1 äpple
2 nektariner
1/2 dl blåbär
1/2 dl mango
1 banan
2 torkade aprikoser, klippta i bitar
1 msk krossade linfrön
8 st hackade sötmandlar
2 msk solrosfrön

Mellanmål förmiddag
1 banan

Lunch
1 morot +
2 nori-sheets med fyllning (som alltså räcker till båda bladen):
1 avokado
1 tomat
1 näve alfalfagroddar
Hackad gräslök
6 soltorkade tomater skurna i bitar

(nori-sheets görs av alger och är det som bl.a. används till sushi)

Mellanmål eftermiddag
3 torkade aprikoser +
Smoothie:
2 nektariner
1 äpple
1 dl frusna björnbär
Ca 1/2 dl vatten

Middag
Sallad bestående av:
Isbergssallad
Babyspenat
Tomat
Gurka
Paprika
Alfalfagroddar
Broccoli
Solrosfrön
Mandel
Cashewnötter
Italiensk dressing (vinäger, olivolja, lite havssalt)

+ smoothie på mango och babyspenat

Kommentarer

Mina smaklökar har en naturlig preferens för frukt och krispiga grönsaker. Jag har alltså inga större problem med att äta så här, med ett undantag; jag står inte ut med juicer och smoothies som är gjorda på grönsaker. Så den där mango-spenat-smoothien, som enligt receptet ska vara så fantastiskt god, den vill jag inte ha fler gånger! Jag gör det lätt för mig i fortsättningen och dricker istället någon god Brämhultjuice gjord på frukt.

Dessutom, jag känner att jag nog kommer att börja ”laga” mer i fortsättningen efter några av alla de recept som numera börjat flöda omkring på nätet. Jag har även skaffat några böcker, så det är bara att sätta igång! Man behöver alltså inte BARA leva på sallader och norisheets…

Jag mår väldigt bra på den här maten! Jag blir märkligt nog mindre hungrig än i vanliga fall. Den mättar och håller blodsockret i schack utan stora dalar och toppar.

Jag trodde magen skulle bli lite upprörd av så väldigt mycket frukt och grönsaker, men upptäckte till min förvåning att den tvärtom höll sig lugnare än vanligt, det vill säga inga knip, ingen uppblåsthet, inget bullrande. Nu är den som sagt redan rätt van vid vegetarisk mat. Men detta faktum att den faktiskt helt lugnade ner sig får mig att tänka att det kanske är mjölk eller gluten som snarare är boven till de magproblem jag har annars ibland. Att jag inte tål mjölk så bra har jag varit inne på tidigare. Och gluten, ja det har jag ju ätit hela mitt liv faktiskt. Mina raw food-dagar är väl några av de ytterst få dagar i mitt liv där jag INTE ätit gluten. Något som tål att funderas på!

Jag erkänner även att jag har fuskat genom att dricka en liten kopp svart kaffe på morgonen och en på eftermiddagen. Jag vet… kaffe är definitivt inte raw food. Är du som jag, en kaffedrickare normalt, så får du helt enkelt fundera lite över hur du vill göra. Koffeinabstinens leder ibland till lätt huvudvärk. I mitt fall, eftersom jag har återkommande problem med migränanfall, leder det till migrän (48 timmars fruktansvärd huvudvärk) och då är det helt enkelt inte värt det. Jo, jag vet också att man kan sluta dricka kaffe helt! Samtidigt har kaffe i lagom doser (2-3 koppar per dag) visat sig ha positiva effekter framför allt för kvinnor. Kaffe innehåller bland annat antioxidanter, hjälper matsmältningen, förbättrar minnet och motverkar hjärt- och kärlproblem. Därför (och även för att det är gott!) väljer jag att fortsätta att vara en kaffedrickare tills vidare åtminstone.

Jag lägger mina raw food-dagar utspridda i veckan och inte i en följd, som jag har förstått att många 5:2-are gör. Just nu är det måndagar och onsdagar. För mig blir det en bättre balans så. Och nej, jag känner ingen passionerad lust att bli ”raw foodare” på heltid. Jag känner att jag behöver lagad mat ibland. Men det är kul att experimentera. Och jag skulle kanske kunna tänka mig att äta raw food till 75%. Man vet aldrig vad som händer i framtiden…

Bra källor:
www.gorawmagazine.com
www.therawfoodcoach.com
www.rawfood.se