Leta i den här bloggen

fredag 17 oktober 2014

Glutenfria havrebröd - gudomligt goda!

Sedan jag upptäckte att jag är allergisk mot vete tidigt i våras, har jag ätit väldigt lite bröd, till slut faktiskt inget bröd alls. I början bakade jag lite grand efter glutenfria recept med fiberhusk, men tröttnade på smaken. Och de glutenfria bröd som säljs har innehållsdeklarationer som är väääääldigt långa...  och dessutom är det en speciell smak på dem också. Jag har längtat efter "vanligt" bröd med "vanlig" smak. Så plötsligt hittade jag ett havremjöl på Ica. Mjölet heter "Provena Pure Oat Gluten Free Oat Bread Mix" och kan användas som vanligt mjöl. Så jag bakade mina favoritvardagsbullar, ett jätteenkelt och fantastiskt bra recept som ursprungligen kommer från Annas Mat. Väldigt lyckat resultat!

Recept:

5 dl vatten
1 dl mjölk
25 g jäst
2 tsk salt + 1 msk honung
1 påse (1 kg) havremjöl

Mät upp vatten och mjölk och värm till fingervarmt. Smula jästen i en bunke och lägg i salt och honung. Häll över lite av mjölkvattnet och rör runt med en trägaffel. Häll i resten och därefter nästan allt mjölet, men spara en del till utbakningen. Arbeta ihop till en lös deg. Strö ca 2 msk mjöl över degen, täck bunken med en handduk och jäs i 1-1,5 timme.


Värm ugnen till ca 240 grader. Täck en bakplåt med bakplåtspapper. Strö ut mjöl på bakbordet och tippa ut degen utan att knåda den. Strö ytterligare några matskedar mjöl över degen och platta försiktigt ut den en aning. Skär sedan degen i 6-7 cm smala remsor och dela varje remsa i 3 delar. Flytta över bitarna till plåten. I originalreceptet står det att man bara ska flytta över bitarna som de är, men jag brukar försiktigt forma dem till lite mera "bullformat" samtidigt som jag flyttar dem.


Grädda sedan mitt i ugnen 17-20 minuter. Låt bröden svalna utan handduk, så får de en frasig och fin brödskorpa. 




De här bröden är gudomligt goda! Framför allt för en som inte ätit "riktigt" bröd på över sex månader... Just like Heaven!!!





Havre innehåller många fytountrienter och har i studier visat sig vara inflammationshämmande. Det innehåller även nyttiga fibrer, t.ex. den speciella fibern betaglukan, som hjälper till att sänka det onda kolesterolet och att hålla blodsockernivån stabil. De flesta glutenallergiker tål havre.


Källor bl.a.:
Annas Mat - Anna Bergenström, Supermat, vägen till ett friskare liv - Helena Nyblom