Leta i den här bloggen

lördag 9 februari 2013

Nyttiga havremuffins


Havre tillhör den så kallade supermaten, den som hjälper oss att hålla oss friska. Havre innehåller nyttiga fibrer, sänker kolesterolet, är inflammationshämmande och motverkar även diabetes typ 2. Så när jag hittade ett bra recept på havremuffins i Elaine St. James bok Simplify Your Life, var det bara att köra igång och baka. Muffinsen är perfekta som mellanmål, bra före eller efter träning, och är nyttigare än vanliga kakor. Ett tips är att man fryser in dem färska och sedan tar ut och tinar i mikrovågsugn efter behov. Här kommer receptet samt mina egna kommentarer nedan:

2 ¼ kopp (5 dl) havregryn
1 matsked bakpulver
¼ kopp (0,5 dl) socker (eller maple syrup)
2 matskedar hackad mandel
Blåbär
¼ kopp (0,5 dl) riven kokos (kan uteslutas)
1 ¼ kopp (3 dl) mjölk (låg fetthalt om du vill göra smalalternativet)
2 äggvitor eller 1 ägg
2 stora övermogna bananer

Blanda alla torra ingredienser i en skål. Mixa alla övriga ingredienser till en smet och rör ihop med den torra blandningen. Fyll muffinsformar och lämna utrymme för dem att höja sig en bit i ugnen. Blåbären läggs på för hand när formen redan är fylld med smet. Baka sedan i 450 F eller 230 C tills de blir lätt bruna (ca 15 min). Räcker till ca 12 muffins.

Jag visste inte om det skulle vara stora eller små muffinsformar, så jag chansade på stora. Fel val visade det sig, vilket även syns på bilden ovan. Det blev bara nio stycken och de blev inte tillräckligt fyllda. Inte heller blev de klara på 15 minuter, så nästa gång gör jag dubbel sats och låter dem stå inne längre. (Jag föredrar stora muffins nämligen.) Trots att de fick stå kvar i ugnen ytterligare 5 minuter blev de kladdiga i botten och behövde ätas med sked. Inget större problem med detta dock och tar man med sig en muffins i påse i väskan, kan man väl lika gärna ha med sig en tesked också.

Barnen gillade dem och kom genast med förslag om att prova med hallon istället för blåbär nästa gång. Själv är jag egentligen inte överförtjust i den starka smaken av mogen banan, så jag skulle kunna tänka mig syrlig äppelsmak istället. Helt klart finns här utrymme för att experimentera, så jag återkommer med nya varianter när jag har bakat mera!

Källa: Simplify Your Life – Elaine St. James