Leta i den här bloggen

torsdag 15 november 2012

Soja - bra eller dåligt?

Ja, tyvärr är det inte jag som kan ge dig svaret. Ju mer jag gräver i detta desto tveksammare blir jag nämligen.

Länge har jag gått omkring och trott att soja var ett nyttigt och bra alternativ för oss som inte vill äta kött och jag har även varit en storkonsument av sojadryck. På Go Greens paket står det ”Good for you”! Och på tv har Blossom Tainton talat om för oss hur bra Alpro Sojadryck är. Omedvetet tänker min hjärna då att om Blossom, som är ett av mina föredömen och som ju också är yogalärare, dricker Alpro sojadryck, då är det säkert bra om jag också gör det! Under långa tider hörde jag heller inget annat än att soja skulle vara hälsosamt och ofta med hänvisning till den höga sojakonsumtionen i Asien, där cancerfrekvensen är lägre och kvinnor inte har samma klimakterieproblem som kvinnorna i Europa och Nordamerika. (Sådana slutsatser bör man för övrigt vara försiktig med, för detta kan bero på helt andra faktorer än just soja.)

Sedan har jag en amerikansk väninna, som älskar att skicka på mig larmrapporter om allt möjligt. Ibland blir jag nästan irriterad när hennes länkar kommer och tänker att jag orkar inte läsa ännu en artikel om hur alarmerande och farligt något är. Snälla, låt mig får läsa om någonting positivt istället! Men även andra källor har påmint mig om att soja kanske trots allt inte är den där undergörande produkten som vi går och inbillar oss. Så jag kom till en punkt när jag kände att jag behövde ha klarhet. Men det har jag alltså inte lyckats få. Åsikterna går isär och sojans nyttighet förblir ett frågetecken.

Vad som är helt klart är förstås att det är ekologisk soja vi ska använda oss av. Vi vill inte stödja skövlingen av regnskogarna i Brasilien och intensiv kemisk bekämpning med medel som varit förbjudna i Europa sedan 70-talet, eller hur? Genmodifierad soja (GMO) vill vi såklart heller inte ha! (Och lika lite som vi vill äta och dricka icke-ekologisk soja själva, vill vi äta djuren som är uppfödda på dessa sojaprodukter.) Men om vi tänker oss att vi håller oss till ekologiska sojaprodukter, vad säger ”experterna”?

När frågan om soja är nyttigt eller inte ställdes till kostexperten på tidningen Hälsas nätversion www.halsa.se blev svaret att sojabönan är en mirakelböna och en av få vegetabiliska proteinkällor som har en bra balans av alla essentiella aminosyror. Soja har en skyddande effekt mot olika cancerformer, stärker skelettet och sänker det onda kolesterolet. Det finns inga studier som visar att sojaöstrogener har en skadlig hormonell effekt i kroppen. Att soja innehåller fytinsyra och trypsininhibitorer som hämmar upptaget av kalcium, järn, zink och magnesium ses inte som något större problem. Fytinsyrainnehållet i soja är inte högre än i vanligt korttidsjäst bröd (vilket får mig att tänka att korttidsjäst bröd väl inte egentligen är den bästa födan enligt nya rön – det är ojäst och surdegar vi ska ha om vi vill äta sunt bröd).

Källa: http://www.halsa.se/Kategori/Naturlig-halsa/Experter/Kostexperten-svarar/Ar-soja-nyttigt-eller-ohalsosamt/

Naturskyddsföreningen skriver i en rapport att soja är ett mycket bra livsmedel. Fetthalten är låg och fettet i huvudsak omättat och liksom alla baljväxter sänker soja kolesterolvärdet och innehåller antioxidanter.

Källa:http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Rapporter/sojarapport_justerad.pdf

www.sund.nu skriver också att soja minskar risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och benskörhet samt mildrar klimakteriebesvär och håller blodsockret på en jämn nivå. Näringsmässigt är sojan ett utmärkt livsmedel och innehåller bland annat en del omega-3. Man tar även upp att Världshälsoorganisationen har fastställt att sojaprotein är av lika god kvalitet som animaliskt protein. Samtidigt skriver man dock även att soja innehåller en del antinutrienter, som direkt motverkar upptagandet av näringsämnena i kosten och påpekar att det är viktigt att tillaga sojabönan för att motverka detta samt för att motverka förstoring av bukspottskörteln (vilket man sett i djurförsök) till följd av att bukspottskörtelns proteinnedbrytande enzymer hämmas så att födan inte kan sönderdelas till mindre enheter. Dock blir slutsatsen att vi bör ta efter asiaterna och äta mera soja.

Källa: http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=166&tem=3

www.nyfikenvital.org skriver ungefär likadant. Det finns alltså en hel del källor som rekommenderar och tror på sojan.

Så vad säger då larmrapporterna? Jo, bland annat att soja i Asien inte äts på det här sättet och i så stora mängder. Den största mängden konsumerad soja är fermenterad, dvs det handlar om produkter som miso, tempeh, tamari, natto och vanlig sojasås. Och fermenterad soja är betydligt bättre för oss. Vad som också dyker upp i de flesta negativa artiklar om soja är den förstoring av bukspottskörteln, som man sett hos djur vid stor konsumtion.

Frank Nilsson skriver på www.perfekthalsa.se bland annat även om fytinsyran, som alltså hämmar upptaget av mineralämnen och att fytinsyra även är skadligt för tillväxten hos barn och ungdomar. Vidare finns det i soja något som heter lektiner och som skulle kunna leda till allergiska reaktioner och autoimmuna sjukdomar. Sojans fytoöstrogen kan leda till allvarliga störningar i hormonsystemet, försvagning av immunförsvaret och störningar hos sköldkörteln. Vidare innehåller soja mycket inflammationsdrivande omega-6 fett.

Källa: http://www.perfekthalsa.se/allman-halsa/soja-ar-inte-nyttigt/

På www.makrobiotik.nu skriver Steven Acuff att det kommer fram fler och fler bevis för att sojaprodukter förknippas med olika hälsorisker och att särskilt vegetarianer då blir sårbara eftersom de konsumerar mer sojaprodukter än andra. Argumenten är i stort sett desamma, dvs. att i Asien är det traditionellt mest fermenterade sojaprodukter som äts och att fermenteringen gör bönorna lättare att smälta och bryter ner bönornas försvarsämnen. Man tar även här upp hämningen av enzymer, vilka är nödvändiga för nedbrytandet av proteiner och att soja innehåller hemaglutinin, som gör att de röda blodkropparna klumpas ihop, vilket kan störa barns tillväxt.

Vidare nämns icke förvånande också här de höga halterna av fytinsyra, som hämmar upptaget av livsviktiga mineralämnen. Det krävs fermentering av sojan för att få bort fytinsyran och ofermenterade sojaprodukter leder ofta till framför allt zink-, magnesium- och järnbrist. Sojaöstrogenet stör de endokringa körtlarna och man kan misstänka att de leder till östrogenframkallade tumörer som t.ex. bröstcancer (alltså tvärtemot vad sojaförespråkarna säger). Minskad sköldkörtelaktivitet kan orsaka kronisk trötthet, övervikt och klimakteriebesvär (ännu en gång tvärtemot vad förespråkarna hävdar). Fytoöstrogenerna minskar det manliga testosteronet, vilket bland annat innebär minskad sexlust och även kan leda till att hjärnan åldras snabbare.

Källa: http://www.makrobiotik.nu/page3/page15/page15.html
Författaren har givit tillåtelse till Föreningen för makrobiotik att publicera artikeln ur Naturmedicin & Hälsa nr 3.

Vad jag hittar är en massa artiklar och åsikter och att det är samma argument som går igen vare sig det gäller positiva eller negativa åsikter om sojans nyttighet. Vad jag själv tänker är att konsumerandet av stora mängder ofermenterad soja tycks vara ett ganska nytt påfund. Då är det alltid svårt att säga hur detta påverkar människokroppen under en längre tid, till exempel en hel livslängd. Hur utvecklas ett barn som blir uppfött på sojamjölk, sojayoghurt, sojabiffar och tofu? Vad jag själv inte varit medveten om är den stora skillnaden mellan fermenterad och ofermenterad soja. Det är lätt att tro på sådant som man hör upprepas många gånger (hjärntvätt!). I alla fall kommer jag till slutsatsen att så länge jag inte vet med säkerhet att ofermenterade sojaprodukter är säkra att konsumera, och så länge det kommer nya larmrapporter, så kommer i alla fall jag att avstå!