Leta i den här bloggen

fredag 27 juli 2012

Gör en iskiate - egen energidryck på chiafrön


Första gången författaren till Born to Run, Christopher McDougall, blev bjuden på iskiate, eller chia fresca som det också kallas, av en Tarahumara-indian såg han sig om efter närmsta kaktus att hälla ut sörjan bakom när ingen såg. Han tyckte drycken såg ut som något man fiskat upp ur ett skitigt akvarium (vilket stämmer rätt så bra…). Men när han insåg att det här var en dunder-energi-drink, en slags hembryggd Red Bull, ändrade han sig och blev intresserad. Detta är drycken som får Tarahumara-folket att springa nästan hur långt som helst utan att tröttna. Detta är drycken som sägs ge alla som dricker den en rejäl energiboost. Så det måste ju testas! Det tyckte inte bara Christopher McDougall utan även jag, så klart!

Jag hade redan tidigare hört om chiafröets fantastiska egenskaper, även om jag aldrig provat. Jag hade hittills inte hittat det i någon affär, så det hade inte blivit av. Men nu blev det fart på mig och några dagar senare anlände en påse mexikanska, ekologiska frön från Svensk Hälsokost. Här skulle det lagas iskiate och fås energi!

Först ut att prova var make och son, som gjorde varsin dryck och tog med sig i flaska ut på löparrunda på Kullaberg en kväll. De blev borta länge. Vi andra började undra varför de aldrig kom tillbaka. Så ringde telefonen halv tio och yngste sonen som svarade lät meddela att de inte skulle komma hem än på ett tag. –De springer fortfarande! Jag hörde hur de sprang medan de ringde!

Jodå, de hade fått massor av energi, intygade båda två när de till slut dök upp här hemma. Och energin fortsatte tydligen, för de fick båda svårt att somna också. (Vilket i och för sig kanske annars kunde bero på löpningen så pass sent på kvällen. Och så finns det ju också något som heter placeboeffekten, men vi sätter detta inom parentes.)

Dessa båda hade varit lite skeptiska innan, men var nu övertygade. En som inte var ett dugg skeptisk var däremot jag, som testade kvällen efter. Jag var helt övertygad om superkrafterna jag nu skulle få. Men… de uteblev! Jag kände mig till och med tröttare än vanligt. Kanske att detta berodde på att jag sovit för lite, cyklat till och från mitt förmiddagsjobb, sedan promenerat rätt långt med hunden, tränat yoga och till slut gav mig ut på den där löparrundan, också rätt så sent. Allting bidrar ju. Man kanske inte bara kan hänga upp sig på ett frö… men jag var helt klart lite besviken.

Dagen efter testade yngste sonen inför en fotbollsträning. Det gick inte så särskilt bra. Han satt och grinade illa och tyckte det var bland det äckligaste han smakat i hela sitt liv. Konstigt, eftersom vi andra överraskats över hur syrlig och god den här drycken faktiskt var. I synnerhet då med tanke på dess utseende… Men i alla fall, man ska så klart inte tvinga någon att dricka.

Sedan har jag själv testat den ytterligare ett par gånger och NU kan jag med gott samvete säga att det funkar och att jag verkligen tycker att den ger en energiboost. Jag orkar mycket mer och det är framför allt musklerna som inte tröttnar så fort. Nu är ju inte jag en långspringare, men den ger klart bra med energi och när jag kommer hem har jag energi över. Så istället för att kanske göra en liten lugn och meditativ yoga som avslutning efter löpningen (eftersom det brukar vara ungefär vad jag orkar med), kan jag istället känna för power yoga, för min energi räcker gott och väl för 30-60 minuter till. Minst! Och SEDAN kan man ju ta den meditativa biten. Om man nu hinner allt detta.

Så här enkelt gör man sin egen iskiate:
Häll en matsked chiafrön i ett glas med vatten. Låt stå i kylen en stund så fröna slemmar till sig. Därefter delar du en lime och pressar i och så rör du ner ca 1 msk honung (eller efter smak). Man kan använda socker istället för honung om man vill, men socker är bara tomma kalorier medan honung har en del antioxidanter och även, beroende på sort, vissa mineraler, så det är ett bättre val, tycker jag. Rör runt, drick och njut. Lätt som en plätt!

Chiafrön innehåller mer än 20% omega 3-fett, 20% protein och 33% kostfibrer. De innehåller även omega 6, kolhydrater och viktiga mineralämnen som fosfor, kalcium och kalium. En matsked om dagen är en lagom dos och ska man inte träna kan man ju ta iskiaten som en frukostdrink för att få energi inför dagen. Eller varför inte på eftermiddagen när man börjar segna till. Betydligt hälsosammare än ”konstgjorda” energidrycker.

Chiafrön kan även användas i bakning och matlagning och förstås strös över yoghurten till frukosten eller läggas i en smoothie. Värt att testa!

Källor: Born to Run – Christopher McDougall, www.svenskhalsokost.se, www.superfruit.se